پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات
پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات

ارسال لایحه تجدیدنظر الز طریق پست

سوال: 

تعزیرات در پرونده قاچاق کالایی اقدام به صدور رای قابل تجدیدنظر می کند. آراء تعزیرات برابر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قابل تجدیدنظرخواهی ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ است. حال سوال این است که آیا تجدیدنظرخواه می تواند اعتراض و لایحه تجدیدنظرخواهی خود را از طریق پست ارسال کند؟

پاسخ: 

برای احراز «تاریخ تقدیم» دو ملاک مطرح شده است:
اولاً: نظریه دریافت: براساس این نظر تجدیدنظرخواهی وقتی محقق است که دادخواست تجدیدنظر به مرجع مربوط وصول شود در این صورت هرگاه ارسال در مهلت قانونی بوده باشد ولی دریافت در خارج از موعد تجدیدنظرخواهی صورت گیرد، تجدیدنظرخواهی پذیرفته نخواهد بود.
ثانیاً: نظریه ارسال: طرفداران این نظریه معتقدند که معیار قبول و تعیین صلاحیت در اقامه دعوا به صورت پست کردن اوراق، زمان تحویل اوراق به اداره پست یا انداختن نامه مربوطه به صندوق پست است. در این صورت هرگاه تجدیدنظرخواه اوراق خود را در فرجه ارسال کند ولی خارج از فرجه به مرجع قضایی وصول شود، تجدیدنظرخواهی پذیرفته می شود. به نظر محاکم براساس نظریه ارسال اقدام می کنند.
اخیراً قانونگذار در قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در ماده 23 به صراحت نظریه ارسال را پذیرفته است؛ به این ترتیب که:
«.... تاریخ ثبت دادخواست در دبیرخانه دیوان و یا پایگاه الکترونیکی و یا تسلیم آن به پست سفارشی و یا ارسال از طریق پست الکترونیکی یا دفاتر اداری دیوان تاریخ تقدیم محسوب می شود»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد