پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات
پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات

آقای تاج الدینی

سوال )  

یکی از گمرکات اجرایی در خصوص یک اظهار نامه صادراتی سال ۱۳۸۶ به استناد دستورالعمل ۱۵۰۴۲/۵۱۰پ/س مورخ ۲۲/۱۲/۱۳۸۵ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیز نظریه آزمایشگاه که نمونه محموله صادراتی را ۱۶٪ بنزین تشخیص داده ، مابه التفاوت قیمت داخلی و بین المللی میزان ۱۶٪ بنزین را مطالبه نموده است و در حالیکه موضوع در دفتر صادرات گمرک ایران مطرح رسیدگی است ، ماده ۱۴ قانون امورگمرکی را اعمال و از فعالیت شرکت تا سپردن تضمین بانکی ، جلوگیری نموده است. ما باید دفاعیات خود را چگونه ارائه کنیم ؟  

 

پاسخ )  

در پرسش ، به نوع محموله و منشا آن اشاره نکرده اید چنانچه محموله از نظر آزمایشگاه های مورد تایید اداره استاندارد غیر یارانه ای تشخیص داده شود ، بنظر می رسد مورد مشمول دستورالعمل اصلاحی شماره ۴۵۳۹ مورخ ۱۱/۰۳/۱۳۸۸ ستاد مرکری مبارزه با قاچاق کالا و ارز می باشد که به موجب آن ،در صورت کد گذاری فراورده ، صدور محموله مستلزم ارائه اسناد و مدارک دال بر غیر یارانه ای بودن محموله یا پرداخت مابه التفاوت می باشد . بنابراین چنانچه محموله صادر نشود یا مدرک حاکی از غیر یارانه ای بودن محموله ارائه گردد ، مستندا به دستورالعمل یاد شده که مساعدتر به  حال صادر کننده می باشد ، موضوع منتفی می گردد ، اما در خصوص اعمال ماده ۱۴ قانون امور گمرکی ، با توجه به عدم قطعیت بدهی ، ایراد جدی حقوقی وارد است و گمرک باید اعمال ماده ۱۴ قانون امور گمرکی را تا وصول نتیجه بررسی دفتر ستادی ، لغو نماید . توضیح بیشتر مستلزم ملاحظه اسناد و مراجعه  حضوری است .

آقای حضرتی

سوال ) 


گمرک اجرایی در خصوص کالای موضوع ۳ فقره اظهار نامه ورود قطعی متعلق به اینجانب که در سال ۱۳۸۸ اظهار شده ، با استناد به ۲ فقره اظهارنامه مربوط به سنوات ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ ، اعلام بیش بود ارزش نموده است ، با توجه به اینکه کالا از طریق اعتبار اسناد ی و با ارز آزاد خریداری شده و بر همین اساس هم به فروش رفته و در دفاتر مالیاتی ثبت شده و مالیات آن پرداخت شده است ، راهنمایی نماییید چگونه می توانم از حقوق خود دفاع نمایم ؟  

 

ادامه مطلب ...

آقای م - رضایی

سوال ) 


با مراجعاتی که به گمرکات داشته ام متوجه نارضایتی برخی از آنها و گاه بی رغبتی به انجام وظایف قانونی شده ام ، به نظر شما علت چیست ؟  

 


ادامه مطلب ...

آقای احمدیان

سوال )

مجازات فک یا دستخوردگی پلمپ هایی که گمرک برکانتینرهای حامل کالای ترانزیتی الصاق می نماید چیست؟آیااثبات فک پلمپ والصاق پلمپ مجدد ، موجب می شود کالا قاچاق تلقی شود ؟   

 

پاسخ )

بر اساس ماده 19 آئین نامه اجرائی قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ، فک مهر و موم ( پلمپ ) و بازرسی محموله در بین راه از سوی مامورین انتظامی صرفا با حضور نماینده نزدیکترین گمرک و تنظیم صورتجلسه امکان پذیر خواهد بود که چنانچه مورد مشکوکی مشاهده نشود ، دوباره توسط گمرک مهر و موم و با در ج مشخصات پلمپ جدید در صورتجلسه اجازه ادامه مسیر داده می شود و افراد اعم از رانندگان و صاحبان کالا و نمایندگان شرکت های حمل و نقل راسا مجاز به فک پلمپ الصاقی بر کالاها نمی باشند و در صورت ارتکاب ، طبق ماده 543قانون مجازات اسلامی تحت تعقیب کیفری قرار می گیرند . ماده 543 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد : ((هر گاه محلی یا چیزی برحسب امر مقامات صالح رسمی مهر یا پلمپ شده باشد و کسی عالما و عامدا آنها را بشکند یا محو نماید یا عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمپ تلقی شود مرتکب به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد . در صورتی که مستحفظ آن مرتکب شده باشد به حبس از یک تا دو سال محکوم می شود و اگر ارتکاب به واسطه اهمال مستحفظ واقع گردد مجازات مستحفظ یک تا شش ماه یا حداکثر 74 ضربه شلاق خواهد بود . )) اقداماتی که منجر به دستیابی به کالا بدون فک پلمپ گردند مانند درآوردن لولاهای درب کانتینر و پاره کردن سیم و چادر و درآوردن تخته ای کف کامیون و کانتینر و ... در حکم فک پلمپ می باشد .

در پاسخ به سوال دوم باید گفت : صرف فک پلمپ موجب نمی گردد کالا ، قاچاق تلقی شود بلکه در مورد کالای ترانزیت خارجی باید ثابت شود کالای ترانزیتی کلا و جزئا تخلیه یا تعویض شده است .

ماده 44 آئین نامه مزبور مقرر می دارد : (( هر گاه مهروموم (پلمپ) گمرکی عمدا شکسته شده باشد و دخل و تصرف در کالای عبوری خارجی شده باشد با مرتکب یا مرتکبین طبق قانون راجع به مجازات قاچاق رفتار می شود . به علاوه چنانچه این عمل مستوجب کیفر دیگری بر طبق مقررات قانونی باشد ، مرتکب یا مرتکبین به همان کیفز نیز خواهد رسید . ))

دستخوردگی پلمپ ها ، قابل تعقیب کیفری نیست لیکن ممکن است موجب ظن قوی بر وقوع قاچاق گردد که بازرسی و ارزیابی دقیق کالا را در پی خواهد داشت ضمنا ، سرقت از محمولات ترانزیتی نیزموضوع قابل بررسی دیگری است .