پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات
پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات

آقای و - ف


سوال )


آیا در مواردی که کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی در اجرای تبصره 6 ماده 144 ق.ا.گ جدید در خصوص تعرفه ، نظریه مشورتی می دهد ، برای گمرک لازم الاجراست یا خیر ؟ چگونه ممکن اجرای تبصره 6 ( ارجاع تعیین تعرفه از طرف رئیس کل گمرک ایران ) خود در اجرای ماده 43 قانون باشد که طبق آن صاحب کالا درخواست تعیین تعرفه می نماید . بعلاوه آیا منظور این است که تعیین تعرفه با درخواست رئیس کل گمرک برای گمرک لازم الاجرا نمی باشد ولی اگر با درخواست صاحب کالا باشد ، برای طرفین لازم الاجراست ؟


پاسخ )


به استناد بند 3 ماده 13 قانون دیوان عدالت اداری ، به اعتراضات و شکایات از آرا و تصمیمات قطعی دادگاه های اداری و هیات های بازرسی و کمیسیون هایی مانند کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آنها در دیوان  عدالت اداری رسیدگی می شود .

بنابر این ، منظور از ((رسیدگی شکلی )) این است که دیوان وارد ماهیت دعوی نمی شود . اگر رای کمیسیون تجدید نظر را موافق قانون تشخیص دهد آن را تایید و الا نقض و به شعبه هم عرض ارجاع می دهد . بنابراین ، مفاد تبصره به نظر کافی به مقصود است و دیوان عدالت اداری کما کان طبق قانون دیوان عدالت اداری به اعتراضات نسبت به آرای کمیسیون تجدید نظر رسیدگی می کند و اساساً فلسفه قانون گذاری اقتضاء می نمود که با وجود قانون دیوان عدالت اداری ، قانون امور گمرکی به نحوه رسیدگی دیوان به آرای کمیسیون های رسیدگی به اختلافات گمرکی اشاره ننماید و باعث ایجاد ابهام نگردد .


پاسخ دهنده آقای فلاح تفتی عضو دپارتمان امور گمرکی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد