پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات
پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات

آقای سلیمان زاده


سوال )


من در برگشت از مسافرت خارجی از طریق فرودگاه بین المللی امام که صبح خیلی زود بود پشت سر چندمسافر دیگر وارد قسمت گمرک شدم و کیف سامسونت خودم را روی دستگاه گذاشتم و آن را برداشتم و از سالن خارج شدم . بعد از آن یک مامور انتظامی به من مراجعه و درخواست کرد کیف را باز کنم ووقتی دید که پنجاه دستگاه موبایل در آن است آن را صورتجلسه و قاچاق اعلام کردند آیا این کار واقعاً قاچاق است ؟


پاسخ )


شما به عنوان یک مسافر با گذرنامه از راه مجاز به قلمرو گمرکی وارد شده اید و ظاهراً در بدو ورود به محوطه گمرک اظهارنامه مخصوص اظهار کالای مسافری در اختیار شما قرار نگرفته تا کالای همراه خود را اظهار کنید بعلاوه معمولاً در بدو ورود مسافران به سالن مسافری گمرک یکی از کارمندان گمرک با پرسش از مسافرین که چه کالایی به همراه دارند آنها را به مسیر قرمز یا سبز راهنمایی می کند که در این مورد طبق گفته شما نه اظهارنامه در اختیارتان قرار گرفته و نه راهنمایی شده اید . به نظر می رسد با قرار دادن کالا در دستگاه X-ray  چنانچه مامورین گمرکی با رویت کالا اجازه خروج داده باشند تقصیری متوجه شما نیست .

کالای همراه شما مسافری تلقی نمی شود و لازم بوده گمرک آن را پس از اعمال معافیت مسافری با اخذ حقوق ورودی ترخیص نماید با این وصف ، اگر جریان به نحوی باشد که شما ذکر کرده اید و دلیل و قرائنی در اثبات تبانی با مامورین گمرکی جهت ورود ارائه نشده باشد مورد قاچاق نیست .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد