پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات
پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات

آقای یوسفیان


سوال ) پیرو سوال قبلی


برای بهره برداری شرکت ما ، بررسی و اعلام نمائید که مبنای قانونی ترخیص نسیه کالاهای وارداتی از گمرکات چیست و چه مراحلی دارد ؟


پاسخ )


در حال حاضر مبنای قانونی ماده 6 قانون امور گمرکی جدید است که مقرر می دارد ؛ (( واردات قطعی کالا مستلزم پرداخت حقوق ورودی متعلقه است . گمرک می تواند کالای متعلق به وزارتخانه ها و موسسات دولتی را مشروط بر اینکه جنبه تجاری نداشته باشد با تعهد مسئولان مالی سازمان مربوطه با تعیین مهلت و کالای متعلق به سایر اشخاص را با اخذ ضمانتنامه بانکی و نعیین مهلتی که حداکثر بیش از یک سال نباشد ، برای پرداخت حقوق ورودی به طور قطعی ترخیص نماید . ))

بنابراین ، جهت اخذ موافقت گمرک ایران ، طبق روال موجود لازم است درخواستی با عنوان معاون اداری مالی گمرک ایران تهیه و تقاضا شود با صدور مجوز ترخیص نسیه مواد اولیه وارداتی از گمرکات مورد نظر تا سقف ...... ریال موافقت نمایند .

در صورت موافقت مقام مزبور و تعیین مهلت ( که حداکثر تا یک سال می باشد ) ، برگه مخصوصی با عنوان (( تعهد پرداخت مالی )) در اختیار متقاضی قرار می گیرد که در سربرگ شرکت متقاضی تنظیم و پس از امضای ذیحسابی شرکت و نیز امضای وزیر یا رئیس یا مقام مجاز از طرف ایشان به اداره کل امور مالی گمرک ایران ارائه می شود تا به گمرکات مربوطه ابلاغ گردد. بعلاوه ، مستنداً به بند 3 ماده 12 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و آئین نامه اجرایی آن ، به گمرک ایران اجازه داده شده کالاهای وارداتی مجاز را با تعیین مهلت حداکثر یک ساله با اخذ وثایقی معتبر از قبیل ضمانتنامه بانکی ، بیمه نامه و سایر وثایق یا نگهداری بخشی از کالا معادل حقوق ورودی بطور قطعی ترخیص نماید .

در حال حاضر ، دفتر واردات گمرک ایران در اجرای ماده 3 آئین نامه مذکور ، تسهیلات (( نگهداری بخشی از کالا )) را صرفاً برای واحدهای تولیدی و شرکت های تجاری معتبر و در مورد مواد اولیه و قطعات مورد نیاز آن واحدها ، اعمال نموده و مجوز صادر می نماید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد