پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات
پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات

آقای حبیب زاده

 

سوال )

 

بر اساس مصوبه هیات وزیران در تاریخ 1389/7/4   ، برای صادرات ( اسلاک واکس ) 25% قیمت پایه صادراتی عوارض تعیین شد و این شرکت طی اظهار نامه مورخ 1389/5/6  مقادیری اسلاک واکس به گمرک اظهار و به ناچار مبلغ قابل توجهی به عنوان ( عوارض صادراتی ) پرداخت گردید.

مجلس طی نامه مورخ 1389/8/9  به مصوبه دولت ایراد وارد کرده وظاهرا پس از ایراد رسمی مجلس و گذشت یک هفته ، مصوبه ملغی الاثر می گردد . سوال اینجاست که آیا این شرکت می تواند عوارض پرداخت شده را مسترد نماید ؟


پاسخ )

رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه شماره 51916 ه ب مورخ 1389/08/09 با توجه به اعلام نظر ( هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین ) و مستندا به صدر ماده واحده و تبصره 4 الحاقی به قانون نحوه اجرای اصول 85 و 138( قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی ) و ماده 10 آئین نامه اجرایی آن ، مصوبه مذکور را به استناد بند د م 33 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ... مغایر قانون دانسته است .

بر اساس تبصره 4 الحاقی 1378/12/8 قانون نحوه اجرای اصول 85 و 138 قانون اساسی در رابطه با مسئولیت های رئیس مجلس ، چنانچه تمام یا قسمتی از مصوبه مورد ایراد رئیس مجلس قرار گیرد و ظرف یک هفته پس از اعلام نظر رئیس مجلس به هیات وزیران ، نسبت به اصلاح یا لغو آن اقدان نشود پس از پایان مدت مذکور حسب مورد تمام یا قسنتی از مصوبه مورد ایراد ، ملغی الاثر خواهد بود . مصوبه مذکور هیات وزیران نیز ملغی الاثر شده و اگر وجوهی پس از ملغی الاثر شدن مصوبه در اجرای آن ، اخذ شده باشد باید مسترد گردد لیکن با عنایت به تاریخ اظهار و وصول عوارض صادراتی از شرکت شما قبل از لغو اثر از مصوبه ، متاسفانه راهکاری در قانون اندیشیده نشده است و به نظر می رسد برای ابطال تصمیم گمرک مبنی بر غیر قابل استرداد بودن مبلغ پرداخت شده بابت عوارض صادرتی می توان در دیوان عدالت اداری طرح دعوی نمود ( اگر شرکت شما غیر دولتی باشد ) زیرا اساسا مطالبه و دریافت وجوه پرداخت شده مخالف قانون بوده . هست .

اگر چه موضوع مستندا به ماده 51 قانون امور گمرکی قابل طرح در کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی نیز می باشد لیکن نتیجه ای به نفع ان شرکت پیش بینی نمی شود زیرا ان مرجع اداری ، نمی تواند لغو اثر از مصوبه مورد نظر را به زمان قبل از آن تسری دهد مگر آنکه هیات وزیران استرداد مبالغ اخذ شده از زمان صدور تا لغو مصوبه مذکور را تصویب و ابلاغ نماید که در اینصورت نیازی به طرح دعوی و نیز درخواست رسیدگی کمیسیون مزبور نخواهد بود . از اساتید و و صاحبنظران و عزیزان دیگری که در جریان این سوال و جواب هستند ، درخواست می شود اعلام نظر فرمایند .

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد