پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات
پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات

آقای مظلومی


سوال )


در یک پرونده محکوم شده ام به پرداخت جریمه نقدی که گمرک درباره کالاهای مظنون به قاچاق تعیین کرده و توان پراخت آن را ندارم . بابت آن تا چه مدتی در زندان می مانم ؟ در این مورد راهنمایی کنید .


پاسخ )


در پاسخ به این سوال باید چند نکته را یادآور شویم :

1 - جریمه نقدی مورد حکم در پرونده قاچاق (‌که امری جزایی است ) چنانچه از سوی محکوم علیه پرداخت نشود مشمول ماده 1 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب اول آبان ماه سال هفتادوهفت می باشد . بنابر این ، در حال حاضر ، محکوم علیه در ازای هر دویست هزار ریال یک روز بازداشت می شود .

2 - مدت بازداشت بدل از جزای نقدی ، از حداکثر مدت حبس مقرر در قانون برای جرم ارتکاب یافته ، بیشتر نخواهد بود و در هر حال حداکثر مدت بدل از جزای نقدی نباید از 5 سال تجاوز نماید .

بنابراین ، چنانچه شما صرفا به جزای نقدی محکوم شده باشید ، مستندا به ماده 1 قانون مجازات مرتکبین قاچاق ( اصلاحی 1373 ) حداکثر تا دو سال بدل از جزای نقدی در بازداشت خواهید بود و اگر علاوه بر جزای نقدی ، به حبس نیز محکوم شده باشید ، بازداشت بدل از حبس از تاریخ اتمام مجازات حبس شروع خواهد شد .

3 - چنانچه در حین اجرای حکم ، مالی معرفی نمایید یا مالی غیر از مستثنیات دین از شما بدست آید ، مطابق آیین نامه اجرایی موضوع ماده 6 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی نسبت به وصول تمام یا قسمتی از جزای نقدی از محل آن اقدام می شود .

بعلاوه شما برای پرداخت جزای نقدی از واحد اجرای احکام می توانید یک ماه مهلت بگیرید و این مدت با نظر دادگاه صادر کننده حکم محکومیت ،تا 2 ماه دیگر قابل تمدید است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد