پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات
پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات

علی محمد پور


سوال )


آیادادگاه یا تعزیرات می تواند جریمه ای را که گمرک برای کالای قاچاق تعیین می شود کم یا زیاد کند ؟


پاسخ )


بر اساس ماده 22 قانون مجازات اسلامی ، دادگاه می تواند در صورت احراز جهات مخففه ، مجازات تعزیری و یا بازدارنده را تخفیف دهد لیکن در مورد جرم قاچاق رای وحدت رویه شماره 587-14/10/1372 هیات عمومی دیوان عالی کشور محکوم به قاچاق( رد عین مال موضوع قاچاق و پرداخت دو برابر درآمدی که طبق قانون برای دولت مقرر گردیده ) را شامل تخفیف ندانسته است بنابراین جریمه اعلامی از سوی گمرک بوسیله قاضی رسیدگی کننده با اعمال مقررات تخفیف ، کمتر نمی شود .

مگر اینکه با اعتراض صاحب کالا نسبت به ارزش های تعیین شده ، به تبع کاهش ارزش کالا ، جریمه نیز کاهش یافته و گمرک جریمه نقدی را اصلاح و پیرو اعلام جرم یا جریمه قبلی به مرجع رسیدگی کننده اعلام نماید .

افزودن به میزان جریمه نقدی مقرره از سوی گمرک برای مباشر یا شرکای جرم قاچاق از سوی مرجع رسیدگی کننده نیز ممکن نیست البته در مورد شرکاء جرم قاچاق ، دادگاه سهم هر یک از کل جزای نقدی را به تناسب تاثیر عمل او تعیین و آنها را متضامنا به پرداخت آن محکوم می نماید . (مستندا به ماده 44 قانون مجازات اسلامی و ماده 3 قانون مجازات مرتکبین قاچاق )

بعلاوه ، مجازات حمل کالای قاچاق نیز به استناد ماده 3 قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق پرداخت جریمه تا دو برابر قیمت کالا ( جریمه نقدی مقرره ) به تشخیص قاضی خواهد بود . در این مورد می توانید به نظریات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه به شماره های 8384/7 و 3197/7 و 7746/7 مراجعه فرمائید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد