پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات
پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات

آقای الف - م

سوال )  

 

یک راننده تانکر عراقی در داخل تانکر حامل مازوت مشروبات الکلی جاسازی و پس از اظهار کالا در گمرک ورودی تحت عنوان ترانزیت خارجی بوسیله نماینده این شرکت و انجام تشریفات گمرکی و خروج کالا از گمرک مبدا ، راننده اقدام به تخلیه مشروبات الکلی در طول مسیر ترانزیت نموده که مراتب از سوی مامورین انتظامی کشف و با اعلام جرم گمرک مستندا به ماده 730 قانون مجازات اسلامی علاوه بر ضبط خودرو به جزای نقدی معادل ده برابر ارزش عرفی مشروبات و حبس و شلاق محکوم شده است .


با این وصف ، گمرک طی اعلام جرم قاچاق علیه این شرکت مطالبه بهای کالای از بین رفته (مازوت) نموده است ، آیا اقدام گمرک قانونی است ؟

 

پاسخ )  

 

حسب آنچه مطرح کرده اید بطور ساده و خلاصه می توان گفت : اساسا مقداری مازوت( جایگزین شده با مشروبات الکلی ) وارد کشور نشده و احتمال داشته راننده پس از تخلیه مشروبات الکلی می خواسته مازوت یا مواد سوختی و ... را دوباره در حدی که وزن اظهاری را پوشش دهد ، در تانکر بارگیری و به گمرک مقصد ترانزیت خارجی مراجعه نماید که قبل از آن دستگیر شده است بنابر این ظاهرا شرکت حمل ایرانی خود متضرر مادی و معنوی از اقدام راننده است و می تواند علیه وی شکایت نماید .

از طرفی به نظر می رسد عملیات برداشتن از کالای خارجی و تعویض آن محقق نشده یا در قلمرو جمهوری اسلامی ایران اتفاق نیافتاده است زیرا مقداری از محموله صادراتی عراق تخلیه و مشروبات جایگزین آن شده و در اینصورت ، اگر استناد گمرک به بند 4 ماده 29 قانون امورگمرکی در اعلام جرم قاچاق باشد ، بنظر مورد ایراد قانونی دارد . جهت بررسی بیشتر لازم است مستندات و توضیحات بیشتری به این موسسه ارائه شود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد