پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات
پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات

آقای حضرتی

سوال ) 


گمرک اجرایی در خصوص کالای موضوع ۳ فقره اظهار نامه ورود قطعی متعلق به اینجانب که در سال ۱۳۸۸ اظهار شده ، با استناد به ۲ فقره اظهارنامه مربوط به سنوات ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ ، اعلام بیش بود ارزش نموده است ، با توجه به اینکه کالا از طریق اعتبار اسناد ی و با ارز آزاد خریداری شده و بر همین اساس هم به فروش رفته و در دفاتر مالیاتی ثبت شده و مالیات آن پرداخت شده است ، راهنمایی نماییید چگونه می توانم از حقوق خود دفاع نمایم ؟  

 

پاسخ ) 


گمرک به استناد ماده ۱۱ قانون امور گمرکی و مواد ۱۰۸ و ۱۲۱ آئین نامه اجرایی آن قانون می تواند مستند به اسناد قابل قبول ، ارزش اظهاری صاحب کالا را نپذیرد . در این صورت ، شما می توانید با اعتراض مدلل و مستند خود ، رسیدگی به موضوع در دفتر تعیین ارزش گمرک ایران را درخواست نمایید . پس از ابلاغ نظریه گمرک محل یا دفتر تعیین ارزش ، چنانچه بر اعتراض باقی بودید می توانید ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ نظریه گمرک یا دفتر تعیین ارزش ، (مستندا به ماده 12 امور گمرکی ) به آن اعتراض و از کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی تقاضای رسیدگی نمائید . رای کمیسیون بدوی نیز چنانچه مبلغ مورد اختلاف بیشتر از پنج میلیون ریال باشد قابل اعتراض در کمیسیون تجدید نظر می باشد .

چنانچه ارزش استنباطی گمرک تایید و قطعی گردد ، بر اساس مقررات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، دفتر تعیین ارزش گمرک ایران بیش بود ارزش یا گران نمایی را با ارسال نامه ای مستقیما به بانک عامل مربوطه اعلام می نماید و جهت رفع تعهد ارزی ، آن بانک اجازه دارد نسبت به فروش ارز به وارد کننده به ( نرخ روز ) اقدام و سپس مبادرت به خرید ارز از مشتری (( به نرخ روز تسویه تعهد در زمان صدور اعلامیه خرید ارز توسط آن بانک )) نماید .

خلاصه اینکه ، برای اعتراض و اخذ نتیجه لازم است دلایل و مستندات کافی در اختیار داشته باشید و بتوانید مرجع رسیدگی کننده را متقاعد سازید که کالا بنا بر ارزش واقعی و اسناد قابل قبول اظهار شده است و در رد مستندات و سوابق اسنادی گمرک نیز  توضیح و توجیه مناسب داشته باشید . آنچه شما در توضیح سوال ذکر نموده اید بنظر می تواند دلایل قابل ارائه ای در توضیح واقعی متناسب بودن ارزش اظهاری باشد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد