پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات
پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات

آقای غ - م

 

سوال )  


شرکت ما با گشایش اعتبار اسنادی در تاریخ ۱۳/۸/۱۳۸۸ ( با سررسید ۲۶/۲/۱۳۸۹ ) اقدام به واردات مقادیری گندم دامی طی ۲ فقره اظهار نامه به تاریخ های ۲۸/۲/۱۳۸۹ و ۳۰/۲/۱۳۸۹ نموده است . با توجه به زیر نویس تعرفه مربوطه و مصوبه ۴۴۴۴۶/۴۶۶۶ - ۲۹/۲/۱۳۸۹ هیات وزیران که سود بازرگانی گندم دامی را از ابتدای اردیبهشت هر سال لغایت آخر آبان ماه ۶۶٪ و در مابقی سال ۴۶٪ نعیین و مقرر نموده ، که این تصویب نامه از تاریخ صدور لازم الاجراست . اعلام نظر نمائید این شرکت مستحق پرداخت ۴٪ یا ۴۰٪ یا ۷۰٪ حقوق ورودی است ؟  

 


جواب )

 

 با عنایت به جدول ضمیمه مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۸۹ و زیر نویس مربوط به شماره تعرفه ۱۰۰۱۱۰۱۰ ، با عنایت به تاریخ ورود و ترخیص کالا به نظر کالا مشمول ۴٪ حقوق ورودی نمی باشد زیرا ظاهرا بعد از تاریخ ۱/۲/۱۳۸۹ وارد و ترخیص شده است .  

اما در مورد اینکه حقوق ورودی بر مبنای ۴۰٪ ارزش یا ۷۰٪ ارزش باید پرداخت شود به نظر می رسد به استناد بند های ۱ و ۲ ماده ۱۱ آئین نامه اجرائی قانون مقررات صادرات و واردات ، چون برای کالا قبل از افزایش سود بازرگانی اعتبار اسنادی گشایش شده و قبل از این تغییرات در مقررات ، کالا در گمرک موجود بوده بنابراین مصوبه مورد اشاره هیات وزیران نمی تواند حقوق مکتسبه افراد در سایه قانون و مقررات حاکم را نادیده بگیرد و مطالبه حقوق ورودی به ماخذ ۷۰٪ موجه نمی باشد . ماده ۴ قانون مقررات صادرات و واردات که به لحاظ حقوق مکتسبه افراد در تغییرات سود بازرگانی ، اشاره داشته نیز بیانگر این معناست . با این وصف جهت بررسی و اعلام نظر دقیق تر ارائه کامل مدارک و توضیحات ضروری است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد