پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات
پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات

تجاری بودن یا تجاری نبودن عملیات کارگزار گمرکی

سوال:

آیا کارگزار گمرکی تاجر محسوب می شود؟

جواب:

طبق ماده 128 قانون امور گمرکی کارگزار گمرکی در گمرک به شخصی اطلاق می شود که تشریفات گمرکی کالای متعلق به اشخاص دیگر را به وکالت از طرف آنان می دهد و تاجر مستندا به ماده 1 قانون تجارت کسی است که شغل معمولی خود را معاملات تجاری قرار دهد و معاملات تجاری نیز در ماده 2 این قانون احصاء شده اند «کارگزاری گمرکی» جز معاملات تجاری محسوب نشده و حق العملکاری موضوع باب هفتم قانون تجارت منصرف از «کارگزاری گمرکی» می باشد زیرا کارگزار گمرکی کالاهای صاحب کالا را به نام او اظهار می نماید و حق الوکاله و حق الزحمه خود را دریافت می نماید.

بنابراین، به نظر می رسد کارگزار گمرکی، تاجر محسوب نمی شود و صرفا وکیل صاحب کالا در انجام تشریفات گمرکی است که چون انجام مورد وکالت نیاز به دانش و تجربه و تخصص دارد لازم است قبلا پروانه مخصوص از گمرک ایران تحصیل کرده باشد.

ضمن اینکه طبق قانون امور گمرکی مصوب 1390 داشتن کارت بازرگانی از شرایط لازم برای متقاضیان پروانه کارگزاری گمرکی دانسته نشده در حالیکه در ماده 377 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی سابق این شرط لازم بوده است.

نکته دیگر اینکه مقررات قانون مالیات های مستقیم در مقام تعیین مصادیق تاجر نمی باشد بلکه برای تشخیص درآمد مشمول مالیات صاحبان شاغل الزاماتی از قبیل ثبت فعالیت های در دفاتر روزنامه کل برای صاحبان برخی مشاغل صرفنظر از تاجر بودن یا تاجر نبودن آنها وضع نموده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
فرهادی پنج‌شنبه 17 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 12:35 ب.ظ

ضمن سلام واحترام وتشکرفراوان- لطفا بفرمایید آیاکالای ملوانی دارای پته ملوانی خارج ازاستان محل ترخیص باشدمثلاً کالا از استان خوزستان بارگیری شده و کالا در استان بوشهرتوقیف شده و دارای پته ملوانی است که پته به اسم حامل یا صاحب کالا نیست ولی با اجناس مطابقت دارد دراین صورت ایا به عنوان قاچاق طبق بند ح از ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق و بند ذ ازماده 113 محسوب می شود؟

جواب:
در صورتیکه کالای مورد ظن قاچاق کاملا منطبق با یک فقره پته ملوانی باشد با توجه به حجم کالا به نظر می ¬رسد کالا «تجمیعی» محسوب نمی ¬شود و در این صورت مورد از مشمول بند «ح» ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خارج است لیکن چنانچه واگذاری کالایی که با معافیت از حقوق ورودی وارد شده به دیگری محرز شود مورد به نظر طبق بند «ذ» ماده 113 قاچاق تلقی می گردد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد