پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات
پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات

آقای آقا محمدی

سوال: 

به نظر شما آیا ماده 113 قانون امور گمرکی توانسته بدون ابهام و ایراد موارد قاچاق را بیان کند یا اصلاحاتی لازم است؟

پاسخ: 

مورد جای تامل و بررسی و توضیح فراوان دارد لیکن حداقل اصلاحات زیر در ماده 113 قانون امور گمرکی برای رفع ابهامات و ایرادات موجود لازم به نظر می رسد:
بند الف- کالایی که از مسیر غیرمجاز یا بدون انجام تشریفات گمرکی به کشور وارد یا از آن خارج گردد.
توضیح- به جای "قلمرو گمرکی"، از "کشور" استفاده شود زیرا با ادامه بند الف همخوانی دارد به علاوه، چون "گمرک" اصلی ترین بخش "قلمرو گمرکی" است که در آن مقررات گمرکی اعمال می گردد و ورود کالا به گمرک با انجام تشریفات گمرکی یا بدون انجام تشریفات گمرکی متصور نیست اما ورود کالا به کشور بدون انجام تشریفات گمرکی با توجه به مقررات سابق و روال و رویه ای که موجود بوده، برای مردم قابل فهم است.
بند ب- .... جز در مواردی که به تشخیص گمرک، عدم خروج یا عدم تحویل به گمرک و یا ترخیص قطعی، عمدی نباشد.
توضیح- چون تشخیص "عمد" در این موارد، از سوی گمرک ممکن است و از طرح غیر ضروری پرونده در مراجع رسیدگی کننده و توقف کالا، جلوگیری می کند، شایسته است عبارت "به تشخیص گمرک" در بند ب ذکر شود تا از اعمال سلیقه و تشتت در رویه ها نیز پرهیز شود.
بند ح- .... منظور از اسناد خلاف واقع، اسنادی است که در آن مشخصات کالایی ذکر شده باشد که با کالای اظهار شده تطبیق ننماید.
توضیح- حداقل از نظر ادبی و منطقی لازم بود کلمه "جنس" در کنار "خصوصیات" در صدر تعریف ذکر شود. "اسناد خلاف واقع اسنادی است که در آن جنس و خصوصیات کالایی ذکر شده باشد که ........ "
بند ح- "اسناد جعلی" نباید "اسناد خلاف واقع" محسوب شود یعنی جزء تعریف اسناد خلاف واقع باشد. برای رفع مشکل پیشنهاد می شود در صدر بند ح بعد از "و با استفاده از اسناد خلاف واقع" عبارت یا "اسناد جعلی" آورده شود که تعریف و تشخیص اسناد جعلی به قانون مجازات اسلامی و نظریه کارشناس بر می گردد.
بند خ- کالای غیرمشمول معافیت با تسلیم اظهارنامه خلاف واقع یا اسناد غیرواقعی و یا با ارائه مجوزهای جعلی تحت عنوان کالای مشمول معافیت به گمرک اظهار گردد.
توضیح- عبارت موجود از نظر ادبی نارساست.
بند د- تعویض کالای صادراتی با کالایی که ممنوع الصدور یا دارای ارزش کمتری است یا برخلاف کالای اظهار شده، "مشروط" می باشد.
توضیح- عبارت موجود از نظر ادبی نارساست و افاده مقصود مقنن نمی کند به علاوه، ممکن است کالای صادراتی هم مشروط باشد و شرط قبلاً تحصیل شده باشد در این صورت، صرف مشروط بودن کالای جایگزین شده، کافی برای قاچاق دانستن آن نمی باشد.
بند ذ- کالای مشمول معافیتی که ..........
توضیح- به جای "کالای مورد معافیتی که .........."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد