پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات
پرسش و پاسخ گمرکی

پرسش و پاسخ گمرکی

مقررات گمرکی، اختلافات گمرکی، جرائم گمرکی، ترانزیت خارجی، ترانزیت داخلی، قاچاق کالا و ارز، تخلفات گمرکی، واردات، صادرات

آقای کریمی

سوال: 

قاچاق مشروبات الکلی مشمول کدام قانون است؟ قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 یا قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392؟  

 پاسخ:

تا قبل از تصویب قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392، قاچاق مشروبات الکلی به طور کلی مشمول حکم مواد 702 و 703 قانون مجازات اسلامی بود. در این مواد، ساختن، خریدن، فروختن، در معرض فروش قرار دادن، حمل و نگهداری کردن، در اختیار دیگران قرار دادن و حتی وارد کردن مشروبات الکلی به کشور جرم عمومی تلقی می گردید و حتی رسیدگی به این جرائم و نوع و میزان مجازات آن مشمول قانون مجازات اسلامی می شد. حتی به موجب حکم ماده 703 قانون مجازات اسلامی دادگاه عمومی جزایی صالح به رسیدگی به پرونده ¬های مربوطه بود اما با تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 1392 به موجب تبصره ماده 22 این قانون تکلیف حکم ماده 702 قانون مجازات روشن شد و به موجب آن، حکم ماده 702 قانون مجازات اسلامی فقط شامل مشروبات الکلی تولید شده در داخل کشور دانسته شده که از شمول تعریف قاچاق خارج است.
اما در مورد حکم ماده 703 قانون مجازات اسلامی، قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز سکوت کرده است. با توجه به اینکه قانون مبارزه با قاچاق، قانونی خاص و موخر بر قانون عام مجازات اسلامی است، در واقع حکم ماده 703 قانون مجازات اسلامی به موجب ماده 22 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسخ گردید و هم از حیث صلاحیت محاکم، و هم از حیث نوع و میزان مجازات، قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز حاکم می گردد.
 

پاسخ دهنده : جناب آقای قیصری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد